Eğitim Sen Bartın Şube Başkanı Sedat Bora, 14 Kasım Salı günü Plan Bütçe Komisyonu’nda sunumu yapılacak olan 2024 yılı Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) bütçesi ile ilgili eleştirilerde bulundu.
Eğitim Sen Bartın Şube Başkanı Sedat Bora, 2024 yılı Milli Eğitim Bakanlığı bütçesini değerlendirerek, bütçenin zorunlu ihtiyaçları karşılamaktan uzak olduğunu belirtti.
Bora, bütçenin artış gösterse de eğitimdeki temel ihtiyaçların göz ardı edildiğini savundu. Ayrıca, MEB bütçesinin büyük bir kısmının personel harcamalarına ayrılması ve eğitim emekçilerinin geçim sıkıntısı çektiği vurgulandı.
Temel ihtiyaçları veliler karşılıyor
Eğitimde ticarileşme sürecinin artarak devam edeceği ve velilerin eğitim harcamalarının artacağını ifade eden Bora, okulların yetersiz bütçe nedeniyle temel ihtiyaçlarını bağışlar ve velilerden toplanan paralarla karşıladığını dile getirdi. Bu durumun özellikle öğrenci velilerini zorladığını belirten Bora, eğitim kurumlarının mülkiyetinin devlete ait olmasına rağmen ticarileşme ve özelleşme süreçlerinin etkisiyle öğretmenlerin öğrenci ve velileriyle para ilişkisine girmek zorunda kaldığını ifade etti.
Eğitim emekçileri geçim sıkıntısı çekiyor!
Buna ek olarak, öğretmen maaşlarının reel değerinin azaldığına dikkat çeken Bora, eğitim emekçilerinin geçim sıkıntısı çektiğini vurguladı. 2024 MEB bütçesinde eğitim yatırımlarına ayrılan payın azalmasıyla birlikte, okulların altyapı sorunları ve donanım eksikliklerinin arttığını belirtti. Eğitim emekçilerinin barınma sorunu, yüksek kira maliyetleri ve artan gıda fiyatları gibi ekonomik zorluklarla karşılaştığını dile getiren Bora, eğitime ayrılan bütçenin en az iki kat arttırılmasını ve maaşların yoksulluk sınırının üzerinde belirlenmesini talep etti.
Eğitim Sen’in bütçeden beklentileri neler?
Eğitim Sen Bartın Şube Başkanı Bora, açıklamalarının son bölümünde ise sendika olarak MEB’in 2024 bütçesinden neler beklediklerini maddeler halinde şu şekilde sıraladı.
* 2024 yılı için öngörülen eğitim ve yükseköğretim bütçeleri ile eğitim sisteminde yapısal hale gelen fiziki alt yapı, öğretmen, idari ve akademik personel açıkları, araç gereç gereksinimi ve benzeri sorunların ve ihtiyaçların karşılanabilmesi mümkün değildir. MEB ve yükseköğretim bütçelerinin milli gelire oranı en az iki kat arttırılmalı ve OECD ortalamasına çıkarılmalıdır.
* MEB bütçesinden eğitim yatırımlarına ayrılan pay başlangıç olarak en az iki kat arttırılmalıdır.
* Eğitim kurumlarının bütün ihtiyaçlarını karşılayacak bir bütçe sistemi oluşturulmalı, bütün okullara ihtiyacı kadar ödenek ayrılmalıdır.
* Kamu kaynaklarının özel okullara aktarılması uygulamasına son verilmeli, özel okullara aktarılan kaynaklar, destek ve teşvikler devlet okulları için harcanmalıdır.
* Öğretmen Meslek Kanunu’nda farklı kariyer basamaklarına yönelik ekonomik iyileştirmeler bütün eğitim ve bilim emekçilerine ayrımsız ve eşit bir şekilde yansıtılmalı, öğretmenleri ayrıştıran ve ‘eşit işe eşit ücret’ ilkesiyle çelişen her türlü uygulamaya derhal son verilmelidir.
* Okul öncesi eğitim başta olmak üzere, eğitimin bütün kademelerinde öğrencilere en az bir öğün ücretsiz yemek verilmelidir.
* Eğitim yatırımları arttırılmalı, tüm kamu emekçilerine ücretsiz okul öncesi kurumlar ve kreşler için bütçeden pay ayrılmalıdır.
* Ek dersler başta olmak üzere, tüm ek ödemeler temel ücrete dâhil edilmeli ve emekli maaşlarına yansıtılmalıdır.
* 2024 yılında aile ve çocuk yardımı başta olmak üzere, sosyal yardımlar sembolik olarak belirlenmekten çıkarılmalı, sosyal yardımlara günün koşullarına uygun ve ihtiyaç kadar artış yapılmalıdır.
* Öğretmen ve yardımcı hizmetli açıkları kapatılmalı, ataması yapılmayan öğretmenler öğretmenin tamamı kadrolu olarak atanmalı, okullara acilen 100 bin yardımcı hizmetli istihdam edilerek, geçici istihdam uygulamalarına son verilmelidir.
* Eğitime hazırlık ödeneği sadece öğretmenlere değil, tüm eğitim ve bilim emekçilerine en az bir maaş tutarında, dönem başlarında olmak üzere yılda iki kez ödenmelidir.
* Tüm eğitim ve bilim emekçilerine insan onuruna yakışır bir ücret ve sağlıklı çalışma koşulları sağlanmalıdır.
ŞEVVAL ALTINTAŞ