Gelişen teknoloji ve değişen alışveriş alışkanlıkları, Bartın’da her gün sayısı artan süper marketlerin, müşteriler için avantajlı hale gelmesine neden oluyor. Marketlerde sunulan geniş ürün yelpazesi, uygun fiyatlar ve hızlı hizmet, tüketicileri cezbetmeye devam ediyor. Ancak bu durum, mahalle bakkallarını köşeye sıkıştırıyor.
Mahalle bakkalları, müşteri sadakatini artırmak ve rekabetle başa çıkabilmek adına çeşitli stratejiler izliyor. Öncelikle, kişiselleştirilmiş hizmet sunarak müşterileriyle daha sık etkileşime geçmeye çalışıyorlar. Mahalle esnafı olmanın getirdiği avantajları kullanarak, müşterilere tanıdık bir ortam sunarak müşteri sadakatini güçlendirmeye odaklanıyorlar. Ancak yine de belirli bir miktar müşteri hacmini arttıran bakkallar, süper marketler karşısında tabiri caizse yaşam mücadelesi veriyor.
Bartın’da bakkalların büyük bir çoğunluğu, işletmelerini aileden devralıyor. Bakkallar, büyük marketler karşısında bakkal kültürünü yaşatmak istiyor. Süper marketler karşısında varlık mücadelesi veren bakkallar, müşterilerinin kendilerini tercih etme sebeplerinin süper marketler gibi paket ürün satmadıklarının ve müşterilerinin ne aldıklarını bilmelerinin olduğunu söylüyor. . Özellikle bakliyat ürünlerini ve çeşitlerini kendileri görerek alıyorlar. Büyük marketlerde ise müşteriler ürünlerin birçoğu paketli müşteriler ne aldıklarını görmüyorlar.
Yeterli olmadı..
Yıllar önce mahallesinde bakkallık yaptığını ancak, gelişen zincir marketler ile mücadele edemediğini belirten A.Y., “Mahallede herkes bizi tanıyordu, herkes buraya gelir buradan yapardı alışverişini. Sabahları ekmek almaya gelenler ile okula giden çocuklar uğrardı. Gelen müşterilerin ne istediğini öğrendikten sonra hemen poşeti ellerine verirdim. Sen doldur derdim. Sonra bir başka müşteri Müşteriler ürünlerini kendileri alırlardı. Dükkanımız küçüktü ve raflarını kendimiz yapmıştık. Tahtalarını kolu komşu ile yapmıştık. Rafları ile reyon havası oluşturduk. Her ürüne ayrı yerler yaptık. Ama yetmedi, büyük marketler karşısında tutunamadık. Özellikle 3 harfli marketler karşısında...” ifadelerini kullandı.
MUHABİR - YUSUFHAN KABAKCI