14 Aralık 2017 Perşembe
Anasayfa > Yazarlar > Nilay Meryem ÇÖMLEK > Trafik çözümünü değil sorununu arttırıyoruz!
Nilay Meryem ÇÖMLEK

Trafik çözümünü değil sorununu arttırıyoruz!

03.10.2017 09:19:17 12 14 16 18 yazdır
Yazar : Nilay Meryem ÇÖMLEK


Bartın'da herkesin yakındığı bir sorun var yıllardır süre gelen ve giderek artan o da TRAFİK? Çözüm çözüm diyoruz ama nedense çözümü başkalarından bekliyoruz. Ama bir yandan da bu sorunu giderek arttırıyoruz. Nasıl mı?

Yol boylarına yapılan çift sıra parklarla? "5 dakika" tabelası olmasına rağmen otopark olarak kullandığımız ceplerdeki araçlarımızla? Kısa mesafeye bile aracımızla giderek? Kural ihlalleri yaparak?

Bartın'da yollarımız ne yazık ki dar yolların genişletilmesi lazım, Bartın'a yeni bir çevre yolu şart? Bunlar herkesin ortak bir çözüm önerisi belki evet ama bunun öncesinde bizim kurallara uymayı öğrenmemiz gerekiyor.




Özellikle Salı ve Cuma günleri pazaryerindeki insan yoğunluğu nedeniyle trafik sorunu tam anlamıyla bir çileye dönüşüyor. Bunun nedeni de Davut Fırıncıoğlu Caddesi'nden Kemerköprü'ye kadar yan yana gelişigüzel yapılan araç parkları? Cadde boyunca yapılan çift sıra araç parkı trafiğin akışını ciddi anlamda engelliyor.

Bartın Belediyesi Özel Halk Otobüsleri için yapılan duraklar ve cepler de yine diğer sürücülerin istilası altında olduğu için onlar da bekleme alanına giremiyor ve yolcu indirip bindirirken otobüslerin arkasında da uzun araç kuyrukları oluşuyor.




Peki o kadar otopark varken neden yol kenarlarını otopark olarak kullanıyoruz? Yürümeye mi üşeniyoruz yoksa otopark ücretleri mi pahalı geliyor? Bu sorunun yanıtı kişiye göre değişkenlik gösterebilir belki ama yaşanan trafik çilesi ortada, bizlere düşen çözümleri de belli. En azından kurallara uymak bile trafik sorununu hafifletmeye yeter?


Sadece Bartın'a özgü bir sorun değil


Aslında bu trafik sorunu sadece Bartın'a özgü değil. Gelişmiş ya da gelişmekte olan tüm ülkelerde olduğu gibi, ülkemizde de en önemli sorunların başında trafik geliyor. Nüfustaki sürücü ve motorlu araç sayısındaki hızlı artışın yanı sıra, sanayileşme ile birlikte ortaya çıkan kolay ulaşım ihtiyacı, kaynak yetersizliği ve plansız uygulamalar sonucu, motorlu taşıtların faydadan çok zarar vermesine neden oluyor.

Yük ve yolcu taşımacılığının yüzde 90'ı aşkın bir kısmının şehir içi ve şehirlerarası karayollarımız üzerinden yapılmasına rağmen, trafik alt yapısında ve kamuoyundaki trafik bilincinde yeterli gelişme sağlanamaması nedeniyle trafik, ülkemizin en öncelikli çözülmesi gereken sorunlarının başında yer alıyor.




Bu sorun, toplumumuzun belirli bir kısmını değil, bireyleri ve kurumlarıyla birlikte tamamını ilgilendiren çok boyutlu bir nitelik taşıyor. Her gün kendisini hatırlatan ve hiç istisna tanımadan herkesi hedef alan trafik kazaları, meydana geliş sebepleriyle kaza tanımlamasının ötesine geçmesine rağmen, kamuoyunda yeterli derecede tartışılmıyor.

Bisiklet bir spor aracı ve bir ulaşım aracı olarak Türkiye'de nedense yaygın olarak kullanılmıyor. Daha doğrusu bisiklet kullanımı Türkiye'de oldukça az olmakla beraber şehirden şehre hatta mahalleden mahalleye bile değişiklik gösteriyor. Türkiye'de bisiklet kullanımı yüzde 5 gibi düşük bir oranla ifade ediliyorken bu oran Bartın'da çok daha düşük.

Bu durumun sebeplerinden bahsedecek olursak akla ilk gelenler şöyle sıralanabilir; yaşadığımız şehirler motorlu araçları ön plana çıkartacak biçimde tasarlanmış, inşa edilmiştir ve şehir altyapısı ile ilgili yapılması planlanan yeni yatırımlar için de bu eğilim devam ediyor.

Bisikletliler için özel yolların bulunmaması, toplu taşıma araçları ile bisiklet taşınmasına olanak tanınmaması, bisiklet park yerlerinin bulunmaması gibi altyapı sorunlarının yanı sıra kişilerin davranış alışkanlıkları da bisiklet kullanımının yaygınlaşmasını engelleyen sebeplerden bir tanesi?

Şehir içi ulaşımda ilk akla gelen seçenek otomobil olur iken, gündelik hayatta bisikletin hayatımızdaki yeri çoğunlukla çocuklara verilecek bir karne hediyesi olmaktan öteye gidemedi.

Bisikletin şehir içeresinde kabul gören bir ulaşım aracı olmamasının yanı sıra, bir spor ve hobi aracı olarak bisiklet kullanımı da olması gereken düzeyde değil. Oysaki büyük şehirlerde dahi, şehirlerin keşmekeşinde kaçıp yeşil ve nefes alınabilecek alanlara giderek vakit geçirmek doğayla baş başa kalıp bisiklet kullanmak mümkün iken, şehirlerde yaşayan insanlar boş vakitlerini değerlendirmek amacı ile de tercihlerini yine beton binalar ve kapalı mekânlar içerisinde kalmaktan yana kullanıyor.

Ama Bartın Belediyesi ve Bartın Pedaldaşlar Bisiklet Kulübü Derneği ortak çalışmalarla bisiklet kullanımını yaygınlaştırmayı hedefliyor. İnşallah bisiklet kullanımın artmasıyla birlikte şehir içindeki araç yoğunluğu da zamanla azalır. 

Yazarın Son Yazıları
Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.