Ecen Sigorta
19 Ağustos 2018 Pazar
Anasayfa > SAĞLIK > Sıcak yaz aylarında neler yemeliyiz?
Sıcak yaz aylarında neler yemeliyiz?

Sıcak yaz aylarında neler yemeliyiz?

13.07.2018 09:49 12 14 16 18 yazdır
Bartın İl Sağlık Müdürlüğü’nde görevli Diyetisyen Müzeyyen Elmas Kara, yaz aylarında sağlıklı beslenme ve sağlıklı yaşama dair önerilerde bulundu.


NİLAY MERYEM ÇÖMLEK

Yaz aylarına yönelik su tüketimi ve beslenme uyarısı yapan Kara, yaz beslenmesinde aşırı yağlı ve şekerli gıdalardan kaçınılması gerektiğini belirtirken bol sıvı tüketilmesini tavsiye etti.

Beslenme birçok insan tarafından açlık duygusunun bastırılması ve canının istediği yiyeceklerin yenmesi veya içilmesi olarak algılanmaktadır. Oysaki beslenme, vücudun büyümek, yenilenmek ve varlığını sürdürebilmek için gerek duyduğu bütün besin öğelerini yaş, cinsiyet ve hareketine uygun miktarda alıp kullanmasıdır.

Yaz aylarının gelmesiyle birlikte temel besin ihtiyacındaki değişimlerden ziyade vücudun sıvı ihtiyacında bir artış ve daha az yağlı yemeklere doğru bir yöneliş başlamaktadır. Peki, sıcak yaz günlerinde beslenmede nelere dikkat edilmeli, neler tüketilmeli, nelerden uzak durulmalı?


Vücudumuzun da kliması var

 

Bartın İl Sağlık Müdürlüğü’nde görevli Diyetisyen Müzeyyen Elmas Kara, yaz aylarında sağlıklı beslenme ve sağlıklı yaşama dair önerilerde bulundu. Yükselen sıcaklıklar ile birlikte artan terlemeyle vücudun su kaybettiğini ve bu nedenle bol sıvı tüketilmesi gerektiğini söyleyen Kara, asitli ve şekerli içecekler yerine su ve ayran tüketiminin daha sağlıklı olacağını savundu. Terlemenin, vücudun klima mekanizması olduğunu ifade eden Kara, şunları söyledi:

“İnsanda organların sağlıklı ve uyum içinde çalışabilmesi için vücut ısısının 36-37 dereceler arasında sabit kalması gerekir. İnsanın yaşamını sürdürebilmesi için vücut ısısını sabit tutabilmesi yaşamsal bir zorunluluktur ve bunu sağlayan terleme de insan için hayati bir gerekliliktir. Terleme yoksa yaşam da yoktur. Vücut ısısını yükselten; sıcakların arttığı, vücut hareketlerinin fazlalaştığı durumlarda vücut ısısını düşürebilmek için daha fazla ter üretilir. Üretilen ter buharlaşarak vücudun soğumasını sağlar, adeta bir klima görevi görür. Ter ile birlikte bazı toksinler ve tuz da atılmakta; tuz dengesine katkıda bulunurken zararlı maddelerden de arınmaya destek sağlanmaktadır. Vücudumuzun da bir kliması var. Bunun en iyi yanı terleyerek, vücuttaki suyu atıp buharlaşmasını sağlaması vücudumuzun serinlemesini sağlar. Bu nedenle yaz döneminde vücut kendi ısısını korumak için terleyeceğinden dolayı aşırı sıvı kayıpları olur. Bu durumda yapılacak en öncelikli şey bol miktarda su tüketmemiz gerekir. Meyve suyu gibi şekerli içecekleri aslında pek önermiyoruz. Bol su içmek doğal beslenmek için daha yararlı olacaktır.



 

Ayran hem sağlıklı hem de serinletici

 

Hem protein ağırlıklı hem de elektrolit dengesinin korunması açısından da en güzel gıda ayran veya yoğurttur. İçebiliyorsanız bol miktarda ayran için. Böylece vücudun hem protein hem kalsiyum ihtiyacını karşılarsınız hem de terlemeyle atılan sodyum, klor ve potasyum ihtiyacını karşılarsınız. Yani yaz döneminde ihtiyacınızı karşılayacak en iyi gıda ayrandır. Sıcak yaz günlerinde asitli içecekler yerine ayran tüketilmeli çünkü ayran vücudun protein deposunu korur. Bir yandan da B12, B6 ve B2 vitaminlerinin önemli kaynaklarındandır. İçinde ne olduğunun bile bilinmeyen katkı maddeli içecek ve gıdaların sağlık açısından pek doğru olduğunu düşünmüyoruz. Birçoğunun içinde ciddi oranda şeker ya da glikoz şurubu var. Bunlar da hiçbir zaman önermediğimiz, uzak durulması gereken şeyler. Özellikle de çocuklardan uzak tutulması gerekir.”

 

Sıcaklıklar sağlık sorunlarına da sebep oluyor

 

Diyetisyen Kara, yaz aylarında hava sıcaklıklarının artması birtakım sağlık problemlerini de beraberinde getirdiğini ifade ederken, “Yaz aylarında hava sıcaklıklarının artması birtakım sağlık sorunlarını ortaya çıkmasına sebep olmaktadır. Vücut ısısı artmakta ve metabolizma bu yeni duruma uyum sağlamaya çalışmaktadır. Yaz aylarında özellikle yüksek tansiyon, kalp yetmezliği ve koroner kalp hastalıklarında artış gözlenmektedir. Sıcaklığın artması ile birlikte vücuttan ter ile öncelikle sıvı, potasyum ve sodyum gibi birçok mineral kayıpları olur bunun sonucu, bayılma hissi, bulantı, baş dönmesi gibi sağlık problemleri de görülebilmektedir. Yaz aylarında özellikle bebek ve çocuklarda ishal görülme sıklığı artmaktadır. Ayrıca sıcak havalarda besinlerin bozulma riski artmakta ve besin kaynaklı zehirlenmeler de sık görülmektedir. Yaz sıcaklığından en çok etkilenenler çocuklar, yaşlılar, hamileler, tansiyon, kalp ve şeker hastalığı olan bireylerdir. Sağlıklı beslenme ve bu konuda toplumun bilinçlendirilmesi yaz aylarında sıklıkla görülen sağlık problemlerinin azaltılmasında son derece önemlidir.” diye konuştu.



 

İşte yaz aylarında beslenme önerileri!

 

Diyetisyen Müzeyyen Elmas Kara, sağlıklı beslenmek için yapılması gerekenleri de şöyle sıraladı:

“Yaşamın her döneminde yeterli ve dengeli beslenme sağlığın korunması için esastır. Bu nedenle, çeşitli besinlerden yeterli miktarlarda alınmalıdır.

 

Sağlıklı pişirme yöntemleri uygulayın

 

Yaz aylarında yağlı besinlerin ve yağda kızartmaların tüketiminden kaçınılmalı; yemeklerde bitkisel sıvı yağların kullanımı, yemekleri pişirirken kızartma ve kavurma yerine haşlama, ızgara, kendi suyunda veya az suda pişirme gibi sağlıklı pişirme yöntemleri uygulanmalıdır.

 

Sebze-meyve tüketin

 

Yaz aylarında vücut direncini artırmak ve vücudun yeterli miktarda vitamin ve mineral alınmasını sağlamak için sebze ve meyve çeşitlerinden yararlanılması önemlidir. Bu nedenle bol sebze ve meyve tüketilmelidir.

 

Saf şeker ve şekerli besinlerden uzak durun

 

Kan şekerini hızla yükselten ve hızlı düşüren besinlerin tercih edilmemesi, basit karbonhidrat olan saf şeker ve şekerli besinler yerine tam buğday ekmek, makarna, bulgur gibi lifli besinlerin tüketilmesine özen gösterilmelidir.

 

Sütlü tatlıları tercih edin

 

Enerjisi yüksek hamur tatlıları yerine sütlü tatlılar, meyve tatlıları, dondurma gibi tatlılar tercih edilmelidir.

 

Aşırıya kaçmayın

 

Ayrıca yaz aylarında egzersiz ve spor yapılırken kış aylarına göre daha fazla sıvı kaybı yaşanacağı için egzersize başlamadan 15 dk. önce 1-1.5 bardak, egzersiz sırasında ise 10-15 dakikada bir yarım bardak su içmek gereklidir. Ayrıca ter ile kaybedilen minerallerinde yerine konulması açısında ayran da tüketilebilir. Bunun yanında vücudun ihtiyacında fazla su tüketmesi de böbreklerin zarar görmesine ve vücutta ödem oluşmasına sebep olabileceği unutulmamalıdır.

 

Çorbadan vazgeçmeyin

 

Mümkün olduğunca çorba tüketimini azaltmayın. Sıvı tüketimi metabolizmanızı hareketli tutmanıza yardımcı oluyor. Beslenmenizde soğuk çorbalara yer verilebilirsiniz.



 

Kahve, çay ve gazlı içecekler içmeyin

 

Terleme ile artan sıvı ve mineral kaybının önlenmesi için yeterli sıvı alımı önemlidir. Ayrıca, yaşamın her döneminde yeterli sıvı alımı vücutta oluşan toksinlerin atılması, vücut fonksiyonlarının düzenli çalışmasında, metabolizma dengesinin sağlanmasında ve vücutta pek çok biyokimyasal reaksiyonun gerçekleşmesinde son derece önemli rol oynamaktadır. Sıvı alımının karşılanmasında kahve, çay ve gazlı içecekler yerine yarım yağlı süt, ayran ve meyve suyu gibi içecekler tercih edilmelidir.

 

Besin zehirlenmelerine dikkat

 

Besin zehirlenmeleri, halk sağlığını yakından ilgilendiren ve özellikle yaz aylarında artan hastalıklardan biridir. Çoğunlukla hafif seyirli ve kısa süreli hastalıklar olmalarına karşın, zehirlenmeye yol açan besinle ve kişiyle ilgili bazı faktörler hastalığın zaman zaman daha ağır seyretmesine hatta ölümcül olmasına yol açabilmektedir. Özellikle yaz aylarında dışarıda ve açıkta satılan yiyeceklerin, tüketiminden kaçınılmalı, çabuk bozulan potansiyel riskli et, yumurta, süt, balık gibi besinler açıkta bekletilmemeli, besinlerin hazırlanması ve pişirilmesi aşamalarında hijyen kurallarına özen gösterilmelidir.



 

Sebze ve meyveleri yemeden yıkayın

 

Yaz aylarında özellikle rota virüslerden kaynaklanan bebek ve çocuklarda yaygın olarak görülen ishallerin önlenmesinde el temizliği ile sebze ve meyveleri yemeden önce iyice yıkamak çok önemli olup, ishali olanlar en yakın sağlık kuruluşuna başvurmalıdır.” 

Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.
Kategorinin Diğer Haberleri