Ecen Sigorta
18 Haziran 2018 Pazartesi
Anasayfa > SAĞLIK > Ramazan sonrası beslenme tüyoları…

Ramazan sonrası beslenme tüyoları…

13.06.2018 15:42 12 14 16 18 yazdır
Ramazan ayı boyunca iftarın geç saatlerde olması ve gece sahur için uyanıp yemek yenilmesiyle beraber hem yeme düzeninde hem de uyku düzeninde bozulmalar yaşanıyor.İşte Ramazan sonrası için beslenme tüyoları…
Ramazan sonrası beslenme tüyoları…

Nilay Meryem ÇÖMLEK

Ramazan boyunca açlık nedeniyle metabolizma hızı yavaşlar, bu da; halsizlik, yorgunluk ve isteksizliğe yol açar. O nedenle Ramazan sonrasında metabolizma hızını arttırmak ve halsizlik sorununun önüne geçmek için sağlıklı ve dengeli beslenmek gerekiyor. İşte Ramazan sonrası için beslenme tüyoları…

Ramazan ayı boyunca iftarın geç saatlerde olması ve gece sahur için uyanıp yemek yenilmesiyle beraber hem yeme düzeninde hem de uyku düzeninde bozulmalar yaşanıyor. Bayramla birlikte beslenme ve uyku düzeninde eskiye dönüş için yapılması gerekenler var.

Oruç tutanlar için Ramazan sonrasında vücudun normal düzenine daha kolay geçiş yapabilmesi için önerilerde bulunan Bartın İl Sağlık Müdürü Dr. Dursun Koç, “Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde hayatımızın her döneminde yeterli ve dengeli beslenme en önemli faktörlerden biridir. Ancak, Ramazan ayı boyunca oruç tutan kişiler, günlük öğün sayısını azaltmaları ve beslenme düzeninde meydana gelen değişiklikler nedeniyle, bayramda normal yeme düzenine geçtiklerinde psikolojik olarak daha fazla yemek yeme eğilimine girmektedirler. Kimi kişiler hala kendilerini oruç tutuyor zannederken, kimi kişiler ise 'oruç bitti şimdi yeme zamanı' diyerek aşırı miktarda besin tüketirler. Bayram sonrası aşırı yemek yeme ile bazı problemler kaçınılmaz olur. Bunların en önemlisi hazımsızlık ve mide problemleridir. Ayrıca, gelenek üzere bayramda tatlı tüketimi de artmaktadır. Bayramda birdenbire aşırı yemek yemek, şeker, çikolata, ağır hamur işleri ve diğer tatlıları aşırı tüketmek, sindirim sisteminde ve diğer organlarda çeşitli rahatsızlıklara yol açacaktır. Vatandaşların bu nedenle bayram ziyaretlerinde sunulan ikramlara dikkat etmeleri gerekmektedir.” dedi.

Bayramda ve bayram sonrası sağlıklı beslenme önerileri

Normal beslenme düzenine geçildikten sonra dikkat edilmesi gereken hususlara dikkati çeken Dr. Koç, bayram ve bayram sonrası için beslenme önerilerini de şöyle sıraladı:

“Yaşamın her döneminde yeterli ve dengeli beslenme sağlığın korunması için esastır. Bu nedenle, dört besin grubunda bulunan çeşitli besinler en az 3 ana ve 2 ara öğünde yeterli miktarlarda alınmalıdır. Süt grubunda yer alan süt, yoğurt, et grubunda yer alan et, tavuk, yumurta, peynir, kuru baklagiller, sebze ve meyve grubu ve tahıl grubuna giren ekmek, bulgur, makarna, pirinç gibi besinlerin her öğünde yeterli miktarlarda tüketilmesi önerilmektedir. Hafif bir kahvaltı ile güne başlanmalı ve gün boyu öğün atlanmamalıdır. Besinler iyi çiğnenmeli, yavaş yavaş, azar azar ve sık yenilmelidir.

Tatlı ve çikolataya dikkat!

Ramazan bayramı boyunca tatlı, çikolata tüketimine dikkat edilmeli, çevrenin ısrarcı tutumlarından ve aşırı yeme eğiliminden mümkün olduğunca uzak kalınmalıdır. Eğer tatlı tüketmek çok isteniyorsa hamurlu, şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar tercih edilmelidir.

Sıvı tüketimini arttırın

Bayram süresince ve bayramdan sonra da sıvı alımı arttırılmalı, günde yaklaşık 1.5- 2 litre su içilmeli, sıvı tüketimini artırmak amacıyla öğünlere ayran, komposto gibi sıvı gıdalar eklenmelidir.

Bol sebze ve meyve tüketin

Ramazan ayı süresince oruç tutma nedeniyle yaşanan kabızlık gibi bazı sindirim sistemi rahatsızlıklarının önlenmesi açısından mevsiminde bol sebze ve meyve tüketimi önemlidir. Yetişkin bireylerin imkânlar dâhilinde günde 5 porsiyon sebze ve meyve tüketmeleri önerilmektedir.

Diş temizliğinize özen gösterin

Şeker, kalp ve yüksek tansiyon hastaları ile kronik hastaların, sürdürdükleri diyete bayram süresince de özen göstermeleri önemlidir. Ayrıca, 0-12 yaş grubu bebek ve çocukların, büyüme ve gelişime katkısı olmayan, boş kalori kaynağı şeker ve şekerli besinlerden uzak tutulmaları, bu tür besinlerin tüketiminden sonra diş temizliğine özen gösterilmesi gerekmektedir.

Günde 2 fincandan fazla tüketmeyin!

Özellikle yaşlılar ve tansiyon hastalarının gün boyu kahve ve çay tüketimlerine dikkat etmeleri, bitki çaylarını tercih etmeleri, günde 2 fincandan fazla kahve tüketmekten kaçınmaları önerilmektedir.

Gece öğününde yoğurt yiyin

Ramazan boyunca önerilen sahur yemekleri Ramazan sonrası gece yemek şeklinde sürdürülmemeli, gece öğününde meyve, yoğurt gibi besinlerin tüketimi tercih edilmelidir.

Ambalajlara dikkat edin

Şeker ve şekerli ürünleri satın alırken Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’ndan izinli olmasına, son kullanma tarihi geçmemiş ve ambalajı bozulmamış olmasına dikkat edilmelidir.

Düzenli aktivite şart!

Bartın İl Sağlık Müdürü Dr. Dursun Koç, Ramazan ayı boyunca yavaşlayan metabolizmanın tekrar düzelebilmesi, vücut ağırlığının dengede tutulabilmesi için bayramdan sonra yeterli ve dengeli beslenme, öğün atlamama, bol su içme gibi sağlıklı beslenme ilkelerine uymanın yanı sıra düzenli fiziksel aktivite yapmaya da özen gösterilmesi gerektiğini belirtti.

Ramazan’ın ardından metabolizma hızını ve vücut direncini arttırmak için gerekli olan bir diğer nokta ise fiziksel aktivitedir. Gün içerisindeki fiziksel aktivitelere ek olarak yapılacak olan 1 saatlik tempolu yürüyüş, kalori harcanmasını sağladığı gibi 12 saat boyunca metabolizmanın da hızlanmasını sağlıyor. Ramazan ayı boyunca beslenme düzeni ile birlikte bireylerin fiziksel aktivite düzenlerinin de değiştiğini kaydeden Bartın İl Sağlık Müdürü Dr. Dursun Koç, “Ramazan ayı boyunca beslenme düzeni ile birlikte bireylerin fiziksel aktivite düzenleri de değişmektedir. Oruç tutan bireyler, fazla enerji harcamamak ve iftar vaktinden önce acıkmamak için daha önce uyguladıkları egzersiz programlarını bırakmaktadırlar. Bu durum ise gereğinden fazla beslenen ancak hareketsiz kalan bireylerde kilo artışına neden olabilmektedir. Ramazan ayı boyunca yavaşlayan metabolizmanın tekrar düzelebilmesi, vücut ağırlığının dengede tutulabilmesi için bayramdan sonra yeterli ve dengeli beslenme, öğün atlamama, bol su içme gibi sağlıklı beslenme ilkelerine uymanın yanı sıra düzenli fiziksel aktivite yapmaya da özen gösterilmelidir. Fiziksel aktivite; günlük yaşam içerisinde kas ve eklemleri kullanarak enerji tüketimine sebep olan, kalp ve solunum hızını arttıran ve yorgunlukla sonuçlanan aktivitedir. Yürüme, koşma, sıçrama, yüzme, bisiklete binme, çömelme kalkma, kol ve bacak hareketleri, baş ve gövde hareketleri gibi temel vücut hareketlerinin tümünü ya da bir kısmını içeren çeşitli spor dalları fiziksel aktivite olarak kabul edilir. Her gün düzenli yapılan fiziksel aktivite, fiziksel ve zihinsel sağlığı olumlu yönde etkilemekte, oruç tutma nedeniyle azalan metabolizma hızının artmasına imkân sağlamaktadır. Bu nedenle, ‘yaşam stili aktiviteleri’ olarak adlandırılan yürüyüş, bahçe işi ile uğraşma, araba yıkama, bisiklete binme, merdiven kullanma gibi aktivitelerle aktif bir yaşama başlamaya karar verilerek düzenli aktivite yaşamın bir parçası haline getirilmelidir.” dedi.

 

Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.
Kategorinin Diğer Haberleri