Ecen Sigorta
19 Haziran 2018 Salı
Anasayfa > Yazarlar > Keramettin ÇETİN > 24. BARTIN ULUSLARARASI TİYATRO FESTİVALİ
Keramettin ÇETİN

24. BARTIN ULUSLARARASI TİYATRO FESTİVALİ

19.04.2018 10:33 12 14 16 18 yazdır
Yazar : Keramettin ÇETİN


Bartın’ı sevme nedenlerimden biridir tiyatro festivali.

“Tiyatro, insanı, insana, insanla, insanca anlatma sanatı” *.

Sanat, yaşamı güzelleştirmenin en önemli aracı, barış ve kardeşliğin sesi; bana göre, gelişmişliğin de bir göstergesidir.

Karanlığa inat, aydınlığın sesidir tiyatro!

Bartın’da "Gözümü tiyatroyla açtım!" desem yeridir. 24 yıldır Bartın’dayım. Bu yıl, "BARTIN ULUSAL TİYATRO FESTİVALİ"nin 24.sü yapıldı.

Bu yılki temasının “Çocuk Tiyatrosu ve Drama” olarak belirlendiği festival, 27 Mart-3 Nisan tarihleri arasında gerçekleştirildi. Festivale yurtdışından İngiltere, İran, Irak, Kıbrıs’tan, ülkemizden de İstanbul, Kocaeli, Eskişehir, Sinop, Zonguldak ve Bartın’dan tiyatro toplulukları katkı ve katılım gösterdi. Ayrıca, oyunculara yönelik söyleşi ve atölyelerin gerçekleştirildiği festivale katılım yoğundu. Gösterilerin ücretsiz olduğu Festival, Bartın Belediyesi’nin organizatörlüğünde ve Zafer GECEGÖRÜR’ün sanat yönetmenliğinde gerçekleşti. Bu yıl, etkinliklerin hepsi, Bartın Sanat Evi’nde gerçekleştirildi.

Ben, eşimle birlikte, açılış günü hariç her akşam tiyatroya gittim. Açılış akşamı, 27 Mart DÜNYA TİYATRO GÜNܒnde, Kültür Merkezi’nde Erzurum Devlet Tiyatrosu’nun oyunuyla çakıştığı için, tercihimizi Devlet tiyatrosundan yana kullandık. Zaten ilk akşamki Bartın Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nun oyunu olan “Mavzerin Ardında”yı 19 Mart’taki bir temsilde izlemiştik. Böylece, festivalde hiç oyun kaçırmamış olduk.

Ben, en çok İran/Tebriz ekibinin oyunu olan “PAŞA”yı beğendim. Oyun, İran Meşrutiyet Devrimi öncesinde gerçekleşen olayları anlatmaktadır. Yaklaşık 130 sene önce Tebriz şehrinde vurgunculuk yapan devlet adamlarının karşısına çıkan kadınlar, Zeynep Paşa liderliğiyle vurguncuların depolarını boşaltılıp erzakları, halkın evlerine nakletmektedir. Akıcı ve tempolu bir temsildi. Güfteli-besteli anlatımların da olduğu, -ki bu bölümleri çok sevdim-Azeri Türkçesiyle canlandırılan bir oyundu. - Çünkü Tebriz, İran’da Azerilerin yoğun olduğu bir bölge.- Oyuncuların performansı, oldukça iyiydi. Oyun sonrası, plaket takdimi için sahneye çağrılmam, benim için sürpriz oldu. Tiyatro ve sanatın toplumsal işlevi ve festivalin 24 yıldır yapılmasındaki güzelliği ve önemi vurgulayan kısa bir konuşmadan sonra, oyunun sanat yönetmenine plaketi takdim etmekten duyduğum onuru ve kıvancı belirterek ödülü verdim. Fakat başörtülü sanat yönetmeni, -aynı zamanda oyuncu- havadaki elimi sıkmadı. Eliyle teşekkür işareti yaparak ödülü aldı. Bu olaydan sonra, heyecanım ve sevincim, buruk kaldı. Nasıl buruk kalmasın? Oyunda, Zeynep Paşa, aynı zamanda kadınların uyanışını ve özgürlüğünü temsil ediyordu. Bu, bir çelişki değil miydi? Doğrusu, belli etmemeye çalıştım ama, yaşadığım durum karşısında, şok olmuştum. Çiçek ve plaket takdimi sonrası, izleyici dağılırken, festival yönetmeni tarafından bir dakika görüşme için sahneye çağrıldığım söylendi. Ve merasimde elimi sıkmayan oyunun sanat yönetmeni hanımefendi, perdenin gölgeliğinde bu sefer elimi sıktı ve mahcup bir ifade ile aynen şöyle dedi: “İran’da kadınların erkeklerin elini sıkması, yasak. Kusura bakmayın ve hareketimizi saygısızlık olarak algılamayın”. Bu olaya sevinmeli mi, yoksa üzülmeli miydim? Karışık duygular içinde kaldım. Tek başına bu olay bile laik demokratik cumhuriyetimizin, Atatürk ilke ve devrimlerinin, kadın erkek eşitliğinin durumunu ve önemini vurgulamaya yetiyor bence.

Festivalde Kıbrıs Beyarmudu Belediyesi Güney Meserya Halk Tiyatrosu’nun “NOR &BETMEZ” adlı oyunu da güzeldi. Kıbrıs halk kültürünü ve yaşantısını, komedi türünde sundular. Kıbrıs Beyarmudu Belediye Başkanı’nın tiyatrocuları yalnız bırakmaması; kadın oyunculardan birinin aynı zamanda Belediye Meclis Üyesi olduğunu öğrenmek, sevindiriciydi. Oyunun yazarı ve yönetmeni İzel SEYLANİ’nin kadın erkek eşitliği ve özgürlüğüne ve toplumsal gerçekçi tiyatronun önemine vurgu yapan konuşması, çarpıcıydı.

İngiliz ekibinin üç kişiden oluşan temsili, İngilizce oynanınca, hiç bir şey anlaşılmadı. Konu hakkında bir açıklama da olmayınca, maalesef temsil, oyuncuların emek ve alın terleriyle sınırlı kaldı.

Bartın Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nun gerek açılıştaki oyunu olan Çanakkale Savaşı konulu “MAVZERİN ARDINDA”sını ve gerekse festivalin kapanış oyunu olan kadın mahkûmları konu alan “ÖZGÜRLÜK OYUNU”nu, çok beğendim. Genç oyuncuların performansları, oldukça iyiydi. Bu, aynı zamanda, Bartın’da tiyatronun ne kadar mesafe aldığının da bir göstergesi). Dekor ve müzikler de, diğer oyunlara göre, zengin ve başarılıydı. Konuk oyunların hemen hepsinde, dekorlar ya çok sade ya da yok denecek kadar azdı. Bunu tiyatrolardaki maddi sıkıntılara ve verilen desteğin azlığına bağlıyorum.

Festivalde, FRED ÇAKMAKTAŞ’la fotoğraf da çektirdik. Şaka değil gerçek.

Festival onur ödülü alan, oyuncu ve seslendirme sanatçısı -Fred Çakmaktaş, John Rambo, Rocky Balboa, Bill Cosby gibi film karakterlerine ses veren- Sezai AYDIN’la fotoğraf çektirmek; ödül alırken ki gözü yaşlı duygusal konuşmasını dinlemek bizim için hem bir onur hem de güzel bir anıydı.

Bartın Belediyesini ve değerli Belediye Başkanı Cemal AKIN’ı, sanata ve tiyatroya verdikleri destekten dolayı, festival sanat yönetmeni Zafer GECEGÖRÜR ve eşi Ezgi GECEGÖRÜR’ü festivalin yürütülmesindeki yoğun emekleri ve başarılarından dolayı, kutluyor ve ayakta alkışlıyorum. Bir alkış da, güzel Bartın’ın tiyatro sever/sanatsever halkına. 24 yıldır bu güzel festivale sahip çıkıp yaşattıkları için...

Evet, Bartın’da tiyatro yapılıyor, tiyatro oynanıyor; Bartın kültür ve sanat şehri olma yolunda, yoluna emin adımlarla devam ediyor. Şehrimizle ne kadar gurur duysak azdır!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Turgut ÖZAKMAN

Yazarın Son Yazıları
Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.